Smažené japonské Vánoce

Merii Kurisumasu! Vánoce se blíží. Už jste si byli v KFC objednat sváteční smažené kuře? Tak honem! Není kuře, není radost, nejsou Vánoce… Minimálně v Japonsku.

Rok 1974 byl pro Japonsko unikátní hned ve dvou rovinách. Vzdal se poslední japonský voják Teruo Nakamura bojující ve 2. světové válce, který byl náhodně nalezen při průzkumném letu – 34 let po nástupu do služby (wow!). A japonské KFC rozjelo přelomovou vánoční kampaň, díky které se z jejich smaženého kuřete stal symbol japonských Vánoc. Drží se už 42 let, zřejmě slušnej oddíl. Upřímně, kam se na to hrabe Teruo.

Příběh reklamy Kentucky For Christmas [Kurisumasu ni wa kentakkii] má ryze vánoční původ. Skupinka cizinců hledajících domácího krocana, se po marném pátrání uchýlila k náhradní variantě, porci kuřete v KFC. A bum. Markeťáci je vzali hůlkami po hlavě a z jejich putování udělali legendu, která stanovila smažené kuře colonela Sanderse pravým vánočním králem svátečního stolu. Tedy hned vedle vánočního koláče, který se podává od počátku 20. století (piškotový, se šlehačkou a jahodami nahoře).

Sestava vánočního menu se dnes obvykle skládá z kuřete, salátu, koláče a vína, případně šampaňského – prostě klasické KFC, jak ho známe. Názorně vám ho ukáže Chris Broad ve svém videu. Pokud si takovou dobrotu budete chtít užít, měli byste podat objednávku ideálně pár týdnů předem. Aby na vás něco zbylo.

Je libo vánoční menu? Připravte si alespoň tisícovku.

Je nutné dodat, že Vánoce v Japonsku jsou ryze komerční svátek. Křesťanské kořeny se tady totiž příliš neuchytily, většina populace se hlásí k šintoismu nebo budhismu (křesťanství jen 1 % obyvatel). Do KFC tradice se ale dle statistik pouští každý třetí dospělák. Well done.

Je zvykem, že si Japonci rádi upravují přejaté produkty a zvyky pro sebe. O Santovi tak v Japonsku kolují trochu jiné příběhy, než v domovské Americe. Červenobílý tlouštík tady například nechodí komínem, ale nosí magický klíč, který umí otevírat všechny dveře.

Večer 24. prosince i následující dva svátky jsou v Japonsku běžné pracovní a školní dny, které ozvlášťnují hlavně vánoční dekorace – ovšem bez tradičních křesťanských symbolů. Mimochodem, hned 26. všechna výzdoba mizí, aby udělala prostor přípravám na oslavy Nového roku. Štědrý večer navíc není okamžikem, kdy se scházejí rodiny, ale spíše romantickým časem pro zamilované páry, podobně jako Valentýn. Dvojice běžně vyrážejí na večeři, předávají si drobné dárky, zatímco se jejich nezadaní kumpáni baví na singles párty.

Tak co, vyměníte letos kapra za kuře z Kentucky?

PS: První KFC otevřelo v Japonsku v roce 1970, konkrétně v Nagoji. Jeho vánoční kuře je dokonce tak populární, že se objevilo i na palubách letadel, coby sváteční menu na cestu z Japonska do USA. K tradici se navíc přidaly i další řetězce a obchody, takže na poutače se smaženými kuřaty narazíte na každém rohu.

Napsat komentář