Šinkansenem po Japonsku
Létání mě fascinuje, jenže ho nemám moc v lásce. Rád bych si vyzkoušel seskok padákem, ale kdybych mohl, do Japonska jedu raději po zemi. Šinkanseny jsou taková pozemní letadla, svým pohybem i vzhledem, na rozdíl od těch klasických u nich ale nemám černé myšlenky ani nezažívám nepříjemné stavy při vzletu a turbulencích. Pokud to máte stejně, jízdy s japonskými rychlovlaky si užijete!
Šinkanseny oslavily v roce 2014 kulatých 50 let existence a pro svůj úspěch je jasné, že si ještě nějaký ten rok pojezdí. Pohybují se po dvou hlavních japonských ostrovech Honšú (Tokio, Ósaka, Hirošima aj.) a Kjúšú (Fukuoka, Nagasaki), a je dobré vědět, že není šinkansen jako šinkansen. Na tratích potkáte hned několik druhů rozlišených délkou, tvarem i dosahovanou rychlostí. I ten „nejpomalejší“ si to ale razí přes 200 km/h, což není tak špatné.
S jakými vlaky se dnes potkáte? Tak třeba Sakura, Hikari, Kodama nebo Mizuho.
Pokud si chcete jízdu rychlovlakem vyzkoušet a nevydat všechny své peníze, ideální jsou k tomu nejrůznější síťové jízdenky, ať už Japan Rail Pass nebo např. Kyushu Rail Pass. Umožní vám (s výjimkou šinkansenu Nozomi a Mizuho) využívat všechny spoje a taková cesta z Ósaky do Hirošimy nebo opačným směrem do Tokia vážně stojí za to. Anebo se zkrátka můžete svézt na nějaké kratší trati, třeba mezi Kóbe a Himedži, kde dáte za cestu dvě stovky a na zážitku to určitě nic neubere. Spolehlivý vyhledávač spojů a cen najdete na hyperdia.com.
Podle oficiálních ročních statistik se průměrné zpoždění šinkansenu pohybuje kolem 50 vteřin. Výzva pro evropské dráhy?
Rychlovlaky nabízí dvě třídy, běžnou a o něco luxusnější zelenou. V obou se každopádně budete cítit pohodlně. Pro cestující bez rezervace jsou obvykle vyhrazeny vozy 1-3 až 5. Skvělé shrnutí informací najdete na webu Japan Guide.
Cestování šinkanseny je zkrátka fajn a mimo Japonsko si ho neužijete, takže až dorazíte, neváhejte. Přece jen to ale jednu nevýhodu má >> jezdí tak rychle, že se ani nestihnete podívat na celý film, o spánku ani nemluvě.
Mrkněte i na Facebook, nově jsem přidal krátké video z cesty šinkansenem z Ósaky do Himedži!
PS: V Japonsku (blízko Nagoji) můžete vyzkoušet i další světově unikátní vlak Linimo, který využívá systém maglev — magnetickou levitaci. Na světě jsou v současné době pouze 3 tyto vlaky v reálném provozu. Ten japonský sice nejezdí nikterak rychle, pořád je to ale pěkný zážitek. Doveze vás do parku, kde probíhala světová výstava v roce 2005 a projet se můžete za pár korun.
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Prosím, ten Linimo vlak jezdí v Tokiu?
Díky moc
Lída a Maruška 😊
Bohužel ne, pouze v Nagoji na jedné lince směrem k Expo parku Aiči 🙂