Japan Rail Pass. Výhodně vlakem po Japonsku

Japan Rail Pass. Výhodně vlakem po Japonsku

Chystáte se do Japonska a chcete zemi pořádně procestovat? V tom případě během příprav určitě dřív nebo později narazíte na pojem Japan Rail Pass — výhodnou síťovou jízdenku, se kterou můžete jezdit po všech hlavních ostrovech a poměrně ušetřit. Než ji ale koupíte, vyplatí se o JRP a dalších podobných jízdenkách něco zjistit — třeba, že od podzimu 2023 výrazně podraží.

Japan Rail Pass (nebo taky JR Pass / JRP) je speciální druh jízdenky, kterou si mohou koupit jen turisté přijíždějící ze zahraničí. V délce její platnosti (7, 14 nebo 21 dní) vám umožňuje téměř neomezené cestování po rozsáhlé síti železnic (všechny hlavní ostrovy), ale taky vybraných autobusů a trajektů společnosti Japan Railway, tedy obdobě našich Českých drah.

Proč nad jízdenkou typu JRP vůbec uvažovat?

Možná se to nezdá, ale Japonsko je opravdu rozlehlá země. Jen samy čtyři hlavní ostrovy se táhnou zhruba ve vzdálenosti od Helsinek po Milán. Meziměstská doprava je ale v zahraničí častokrát dražší než u nás a Japonsko není výjimkou. Pro představu, jedna jízda šinkansenem z Tokia do Ósaky (cca 500 km) vyjde na 2 400 Kč. Před výpravou je proto dobré si pečlivě naplánovat a rozmyslet, co vše byste chtěli vidět.

Ať už strávíte dovolenou v jednom regionu nebo budete chtít cestovat křížem krážem, není od věci pouvažovat nad pořízením některé z výhodných jízdenek. A Japan Rail Pass zdaleka není jediná z nich. Japonské dráhy jich nabízí hned několik, zpravidla podle regionu, který byste rádi procestovali.

Tady je pár příkladů:

  • JR EAST PASS (Tóhoku) – 6denní. Pokrývá oblast Tokia a celý sever Japonska (Nikkó, Sendai, Jamagata, Aomori…)
  • JR TOKYO Wide Pass – 3denní. Širší region kolem Tokia (včetně).
  • Hokuriku Arch Pass – 7denní. Méně vytížená trasa „vrchem“ mezi Tokiem a Ósakou (přes Nagano a Kanazawu)
  • JR Seishun 18 Kippu – 5denní. Podobný, jako JRP, ovšem bez využití šinkansenů.

Existují ale i jízdenky, které nabízí cestování s jinými dopravci, jako třeba Kansai Thru Pass. Stejně tak si samozřejmě můžete koupit celodenní lístky na MHD v daném městě (Tokio, Kjóto, Ósaka, atd.).

Ceny meziměstské dopravy

Jednu cenu už jsem vám uvedl výše, ale pro lepší představu se hodí víc příkladů srovnání různých typů dopravy:

  • Kjóto > Nagoja (šinkansen, 35-50 minut) 830 Kč
  • Kjóto > Nagoja (běžný vlak, 2:15 hod.) 430 Kč
  • Kjóto > Nagoja (bus, 3:20 hod.) 320 Kč
  • Aomori > Tokio (noční bus, 11 hodin) 980 Kč
  • Aomori > Tokio (šinkansen, 3 hodiny) 2 800 Kč
  • Aomori > Tokio (běžné vlaky+busy, 11:40 hod.) 2 080 Kč
  • Ósaka > Fukuoka (letadlo, 1:15 hod.) 750 Kč
  • Ósaka > Fukuoka (šinkansen, 2:40 hod.) 2 350 Kč
  • Ósaka > Fukuoka (noční bus, 10 hodin) 800 Kč

Jak vidíte, jsou podstatně levnější možnosti přepravy, než oblíbené rychlovlaky. Existují dokonce noční vlaky Sunrise Seto a Izumo. Na druhou stranu, nižší cenu častokrát vykoupíte delším časem na cestě. A to se nemusí vyplatit. Moje zkušenost s nočním busem navíc nijak zvlášť pohodlná nebyla a po příjezdu jsem se šel stejně hned vyspat.

Další spojení si můžete zkontrolovat přes aplikaci Japan Travel Navitime, případně klasicky skrze Google Mapy.

Uvnitř šinkansenu je to jako v letadle, ale pohodlnější. Nechybí zásuvky, záchody, automaty na pití, ani WiFi.

Kterou jízdenku si vybrat?

Výborná otázka! Odvíjet se to bude od vašeho plánu. Pokud si chcete udělat Japonsko co nejlevnější, není od věci zůstat v jednom regionu a cestovat po místech v blízkém okolí. K tomu se třeba výborně hodí Tokio, případně region Kansai (Ósaka, Kjóto, Nara, apod.). Hodně uvidíte a nemusíte nikam daleko jezdit.

Přesně na takové „lokální“ výlety se hodí regionální jízdenky typu výše zmíněného TOKYO Wide Passu nebo jeho obdoba pro další části Japonska (Kansai Wide Area Pass, Hiroshima Yamaguchi Area Pass, All Shikoku Rail Pass, atd.).

Tyto jízdenky platí obvykle 3-5 dnů a vychází v průměru kolem 1 700 Kč pro dospělého a zhruba polovinu u dětí (6-11 let). Neomezené cestování za super cenu.

Lístků si samozřejmě můžete koupit i více, takže pokud budete cestovat napříč prefekturami nebo dokonce ostrovy, můžete mít pro každou oblast speciální jízdenku. V takovém případě už se ale vyplatí pouvažovat právě nad Japan Rail Passem.

Mimochodem, jak už jsem naznačil, pro levné cestování nemusíte využívat jen vlaky. Pro přemístění na delší vzdálenost můžou dobře posloužit domácí nízkonákladové aerolinky (např. JAL a Peach) nebo noční busy (třeba Willer Express). Zvlášť, pokud cestujete nalehko. Touhle cestou můžete výrazně ušetřit, peníze i čas, ale je třeba si to propočítat. Cesta na letiště + kontroly vás můžou zdržet, takže s tím časem je to relativní. U autobusů jinak platí, že čím dříve cestu koupíte, tím je cena výhodnější.

Japan Rail Pass

Vsadím se, že když poprvé uvidíte cenu JRP, řeknete si, že se to přece nemůže vyplatit, ale jo, v mnoha případech se opravdu vyplatí. Nejenže ušetříte, cestování s ním je zároveň pohodlnější.

V nabídce je i Japan Rail Green Pass, který umožňuje cestování první třídou.

Japan Rail Pass je zkrátka taková jízdenka nad jízdenkami. Projedete s ním skoro celé Japonsko a za současnou cenu je to opravdu super výhodné. Ono to bude výhodné i po zdražení (říjen 2023), ale přece jen už bude třeba lépe plánovat. Sám pořízení dvakrát zvážím.

JR Passy jsou k dispozici v různých délkách platnosti na 7, 14 nebo 21 po sobě jdoucích dní (dvoutýdenní je můj oblíbený). Je to v podstatě ekonomická volba pro výletníky, kteří nechtějí strávit pobyt v Japonsku jen na jednom místě a rádi by vyrazili i někam dál. Ideální může být zvlášť pro ty, co na ostrovy vyráží opakovaně a plánují cestovat o něco svižněji.

Svézt se můžete celou řadou vlaků od couráků po rychlé šinkanseny. V ceně je i trajekt na krásný ostrov Mijadžima. Výjimkou je ovšem třeba nejrychlejší šinkansen Nozomi, na který JRP bohužel neplatí. S nástupem podzimu 2023 se to každopádně změní a v rámci dražší jízdenky už to půjde. Aktuálně vás to každopádně nijak zvlášť neomezí, protože ostatní šinkanseny jezdí poměrně často (cca 3× za hodinu).

Mrkněte níže na video, jak se Japan Rail Pass používá (obdobné je to s klasickými lístky na vlak).

Jsou potřeba rezervace míst?

Jsou linky, kde je to povinné (třeba šinkansen Hayabusa směřující z Tokia na sever), ale na většině hlavních tras se bez rezervace obejdete. Taková je alespoň moje zkušenost. Rezervaci jsem si zatím dělal jen dvakrát a že jsem toho po Japonsku fakt najezdil. Zkušenosti některých mých přátel jsou ale jiné a párkrát se jim stalo, že museli během cesty v šinkansenu stát. Zvlášť trasa mezi Tokiem a Kjótem bývá nabitá.

Jestli cestujete v jednom nebo ve dvou a nejste v Japonsku během nejrušnější sezóny (Golden Week / sakury), osobně bych rezervace moc neřešil. Pro klid duše ale samozřejmě můžete.

Myslete na to, že v Japonsku existují i jiní dopravci než Japonské dráhy a na jejich tratích vám JRP zpravidla platit nebude. Takovým příkladem je třeba oblíbená trasa z Ósaky na Kójasan. Jinde vám jízdenka pokryje např. pouze část cesty a za některý z úseků si budete muset připlatit — třeba mezi Ósakou a Tottori, kde jsou populární písečné duny a muzeum.

Oprávněná kritika?

Výtky směřující vůči JRP často cílí na to, že vás tato jízdenka nutí být neustále na cestě. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že to není tak docela pravda. Při současných cenách se vám jízdenka vyplatí, i když podniknete třeba jen dvě delší cesty a po zbytek času můžete klidně dělat kratší výlety po okolí.

Pro mě osobně hraje ve prospěch passu i fakt, že se s ním cestuje opravdu pohodlně. Máte jednu jízdenku na většinu populárních, ale i méně frekventovaných spojů. Nemusíte nic dokupovat, hledat ceny vlaků… Platí navíc i na okružní linky MHD v Tokiu a Ósace.

S čím naopak souhlasím je názor, že vás pořízení JRP může podvědomě limitovat právě v plánování cest, takže budete vyrážet jen na tratě, kde ho využijete. Anebo budete podnikat relativně dlouhé jednodenní výlety tzv. na otočku, což může být škoda, protože si z daného místa odnesete jen omezené dojmy.

Osobně jsem pořízení sice nikdy nelitoval (měl jsem za ty roky JRP cca 6×), každopádně rozhodnutí je na vás. Určitě si to dopředu propočítejte nebo mi dejte vědět a já vám zkusím poradit. Kontakt je na konci článku.

Vyplatí se JRP zrovna na vaše trajdání po Japonsku? Namátkou si to můžete spočítat třeba přes online kalkulačku na webu japan-guide.

Proč JRP zdražuje?

Popravdě, cena byla už dlouho natolik výhodná, že se zdražení dříve či později dalo čekat. V porovnání s cestováním po Evropě navíc i vyšší cena Japan Rail Passu vychází pořád dobře. A k tomu cestujete čistými a spolehlivými vlaky, u kterých zpoždění rozhodně není nic běžného (ale stane se).

Společnost Japan Railway má několik poboček a tento oblíbený pass spadá pod JR Central, která mj. operuje nejvytíženější trať mezi Tokiem a Ósakou. Linka šinkansenů je zde kvůli návalu turistů často tak vytížená, že si ani nesednete (byť mně samotnému se to nikdy nestalo). Od výrazného zvýšení cen si tak společnost slibuje snížení počtu cestujících ze zahraničí právě na tomto úseku.

V rámci zdražení navíc přichází i zpřístupnění nejrychlejšího šinkansenu Nozomi, takže je možné, že se lidé mezi vlaky lépe přerozdělí.

Takto vypadá poukaz na Japan Rail Pass, který vám přijde poštou. V Japonsku, třeba hned na letišti nebo na některé z hlavních vlakových stanic, si pak tento poukaz vyměníte za skutečnou, malou zelenou jízdenku, která se vkládá do turniketů pokaždé při průchodu na nádraží a zpět.

Kde výhodné jízdenky koupit?

Konkrétně pro JRP se mi nejvíce osvědčila společnost Japan Experience. Doba doručení poukazu od objednání po předání kurýrem bývá i do 24 hodin. A to ho posílají z Paříže. Za mě dobrý. Společností je ale samozřejmě více, takže si klidně porovnejte ceny, občas se to může mírně lišit.

Po omezenou dobu bylo možné koupit Japan Rail Pass i přímo v Japonsku; na vybraných letištích a vlakových stanicích (s přirážkou cca 10 %). Tato nabídka ale, zdá se, k 1.10.2023 skončila. Jestli se obnoví zatím není jisté. Společnosti, které JRP prodávají v zahraničí, vám ale zvládnou doručit jízdenku i do Japonska, takže pokud jste se rozhodli třeba na poslední chvíli, neměl by to být problém.

Jak vyměnit JRP za jízdenku?

Pokud si JR Pass objednáte před cestou, domů vám přijde poukaz (výše na fotce), který si po příletu do Japonska musíte vyměnit za malou jízdenku — na pobočce Japan Railway přímo na letišti nebo na některém z velkých nádraží.

Kdysi místo toho byly nepraktické průkazy, ale nedávno se to naštěstí změnilo a jízdenku dáte v pohodě do peněženky. Jediný problém mám s tím, že opravdu připomíná běžné vlakové jízdenky, tak je třeba dávat bacha, ať v průběhu dovolené JRP omylem nevyhodíte. Bez jízdenky se totiž nedostanete přes turnikety na nádraží.

Podmínky, které se vyplatí znát

Na závěr mám pro vás shrnutí několika bodů, na které byste neměli zapomenout:

  • Většina výše zmíněných jízdenek je dostupná pouze pro turisty (do pasu musíte dostat štempl „temporary visitor“). Obyvatelé Japonska si je pořídit nemůžou.
  • Od koupě poukazu na Japan Rail Pass máte 3 měsíce na to, abyste si ho vyměnili za jízdenku, jinak propadá.
  • Při výměně JRP si ho nemusíte aktivovat okamžitě. U přepážky uvedete den, od kterého chcete jízdenku využívat.
  • Až na pár výjimek (Kansai Thru Pass, JR Seishun 18 Kippu) platí všechny passy v navazujících dnech od označení. Pokud je tedy jízdenka na 3 dny, můžete ji používat tři po sobě jdoucí dny, nelze si je vybírat náhodně v průběhu pobytu.
  • Jízdenka je nepřenosná, i když vás nikdo s velkou pravděpodobností kontrolovat nebude…
  • Platnost se standardně počítá podle data, ne podle času. Když si tedy např. Japan Rail Pass aktivujete hodinu před půlnocí, propadl vám v podstatě celý den.
  • Jednotlivé jízdenky neplatí plošně na všechny vlaky. Obvykle se omezují buď na linky společnosti Japan Railway nebo vybraného soukromého dopravce.
  • JRP a další jízdenky tohoto typu nezahrnují rezervaci konkrétního místa. Pokud ji chcete, musíte si ji udělat zvlášť přes automat nebo přepážku na nádraží (bývá zdarma).
  • Zavazadla, které v součtu výška + šířka + hloubka překračují 160 cm potřebují v šinkansenech speciální rezervaci (místa v zadní části vagónu). Opět lze udělat např. přes jízdenkové automaty na nádraží.

Pokud nechcete cestovat s velkými kufry, z vlastní zkušenosti můžu doporučit přepravní společnost Yamato Transport. Mají pobočky ve většině velkých japonských měst a zavazadla vám snadno uschovají nebo přepraví za velmi dobrou cenu do cílové destinace. Na úschovné boxy na nádražích raději 100% nespoléhejte, obzvlášť během sezóny bývají velmi rychle plné.

Chystáte se do Japonska a potřebujete poradit s cestou?

Dejte mi vědět na dan@dansacha.cz.

Menší dotazy rád zodpovím obratem. A pokud toho máte více nebo chcete svůj plán cesty rozebrat podrobněji, můžeme se domluvit na placené konzultaci nebo třeba výměnou za pozvání na oběd, kde to celé probereme.

19 komentářů u „Japan Rail Pass. Výhodně vlakem po Japonsku“

  1. Dobry den,

    prosim Vas mam dotaz na cestu do Japonska a JR pass. Chci se zeptat, jesti se Japan Rail Pass vstahuje i na cestovani po Kyushu. Na Kyushu JR vlaky? Napr. jestli je v cene pasu cesta z Beppu na Kumamoto.

    Dekuji Vam velice za vasi pomoc a odpoved.

    Jana Nova

    Odpovědět
    • Psali jsme si už na Facebooku, ale třeba se odpověď bude hodit i někomu dalšímu 🙂 Je to tak, JR Pass platí i na ostrov Kjúšú, stejně jako na všechny další velké japonské ostrovy. Dá se tedy podniknout taky trasa z Beppu do Kumamota.

      Odpovědět
  2. Dobrý den,

    chtěl bych se zeptat, když si JRP koupím teď před zdražováním a vyměním si ho v Japonsku 29. října, tedy kdyuž bude stát víc, nebudou chtít po mně u přepážky doplatit ten rozdíl? Děkuji moc

    Odpovědět
    • Zdravím Mirku, pokud si JRP koupíte před zvýšením cen, nikdo po vás žádné doplatky chtít nebude. Dalo by se to přirovnat ke koupení lístku na koncert v předprodeji 🙂
      Myslete jen na podmínku, že JRP si musíte vyměnit nejpozději 3 měsíce od nákupu, jinak propadá.

      Odpovědět
  3. Ahoooj. Chci ti poděkovat za suprově zpracovaný a především velmi praktický článek. Jedeme do Tokia sice až v dubnu 2025 (na Star Wars Celebration) a bude to zároveň naše první cesta do Japonska, ale toto mi vážně pomohlo už nyní. 😛 Budu si tvůj blog muset pořádně pročíst. Měj se hezky a ať se ti daří.

    Odpovědět
    • To mě moc těší, děkuju 🙂 Pokud bys měla podněty na témata, které by se k cestě hodily a nemám je zpracované, dej vědět.

      Odpovědět
  4. Dobrý den,
    psala jsem Vám na výše zmíněný e-mail, ale vrátilo se mi to.

    Je možné Vám dotazy zaslat jinam?

    Děkuji.
    Barča

    Odpovědět
  5. Dobrý den
    Mám koupený JR pass a chci cestovat z Tokia do Hiroshimy . Cestovní rozpis mi ukazuje pouze přímé spojení vlakem Nozomi. Znamená to, že musím jet více vlaky a přestupovat ?

    Děkuji, Ivan

    Odpovědět
    • Zdravím, Ivane, je to tak. V takovém případě musíte přestoupit z jednoho šinkansenu na druhý. Zpravidla v Ósace, Kóbe nebo třeba Okajamě.

      Odpovědět
  6. Dobrý den,

    chci se zeptat, jestli nevíte, jak je to s cestováním shinkansenem Nozomi, když jsme si koupili JR pass před říjnem 2023 ještě za nižší cenu, ale jedeme do Japonska až v listopadu, kdy už by měl být Nozomi do JR passu zahrnutý. Bude pro nás pořád platit, že s našim JR passem nebudeme moci cestovat Nozomi shinkansenem?

    Děkuji,
    Zuzka

    Odpovědět
    • Hezký den, Zuzko, z toho, co jsem pochopil, by JRP měl platit, i když jste ho zakoupili dříve.
      Pro možnost cestování šinkansenem typu Nozomi si ale musíte k JRP dokoupit speciální lístek. Dohledal jsem, že třeba na trase z Tokia do Kjóta / Tokia / Kóbe se doplácí cca 800 Kč.
      Z mého pohledu se to nevyplatí, ale záleží na vašich preferencích 🙂

      Dan

      Odpovědět
  7. Dobrý den, netušíte jestli je ted po zdražení možné si pořídit JR pass i když mám pracovní vízum do Japonska? ( nejsem turista).
    Děkuji Vám.
    Julie

    Odpovědět
    • Změny ve způsobu použití jsem si zatím nevšiml, ale zkusím se na to ještě podívat. Jinak by to bohužel nejspíš nebylo možné. Jednou z hlavních podmínek využití JRP je vízum „Temporary Visitor“.

      Odpovědět
  8. Krásný den, Dane,

    článek skvělý, díky!! Nemáte náhodou více informací ohledem pořízení JR passu přímo v Japonsku? Přítel je již v zemi jako temporary visitor, já budu brzy přijíždět a řešíme, že by se nám koupě passu vyplatila. Nedaří se nám ale najít info o tom, kde přesně si jej může v Tokyu pořídit a jaká je ona vyšší cena, kterou zmiňujete.

    Moc děkuji, M.

    Odpovědět
    • Hezký den 🙂

      přirážka je cca 10-13 %, každopádně vypadá to, že akce na prodej JRP v Japonsku skončila o něco dříve, zřejmě z důvodu změny cen, takže od 1.10.2023 už, zdá se, koupit na místě nejde. Původně to mělo jít do března 2024. V článku už jsem informaci upravil. Jinak šlo jízdenky koupit na letišti i velkých vlakových stanicích v pobočkách japonských drah (můžete se tam kdyžtak zeptat).

      Společnosti, které JRP prodávají např. v Evropě, vám ale jízdenku pošlou i do Japonska, případně, pokud máte čas, ji můžete koupit pro sebe i pro přítele a vzít obě s sebou z Česka.

      Dan

      Odpovědět
  9. Ahoj Dane,
    díky sa super shrnutí! jedeme s rodinou (4osoby) teď v červnu na 14 dní, a po tom zdražení váhám, zda do toho jít – plánujeme Tokio, Osaka, Kjoto a pak pravděpodobně menší trasy po okolí těch měst. Tokio – Osaka ale pojedem tam a zpět, to už je samo o sobě cca 5tis na osobu (zpět asi horní trasou), tak se mi zdá, že s dalšími několika výlety by se i tak 14enní pas vyplatil? I kdyby to bylo o něco víc než jednotlivé lístky, tak alespoň kvůli pohodlnosti.. Budu rád za případný názor při tomhle plánu, děkuju!

    Odpovědět
    • Zdravím Tome 🙂 hodně záleží na tom, jak ty cesty budete mít rozložené v rámci dnů. Pokud ale vaše jediné dlouhé přejezdy budou Tokio > Ósaka a zpět, bez ohledu na trasu, 14denní pas se vám určitě nevyplatí. U toho 7denního už to stojí za úvahu, tam vyjdete možná stejně jako při kupování jednotlivých lístků. Pohodlnost hraje ve prospěch JRP, na druhou stranu, nákup lístku na šinkansen v automatu není nic složitého a zvládnete to za malou chvíli.

      Odpovědět

Napsat komentář